Aktuella projekt
Activa bedriver ständigt utvecklingsarbete. Oftast utvecklar vi vår verksamhet i olika projekt. Fördelen med att arbeta med utvecklingsarbete i projekt är möjligheten att pröva nytt, rättigheten att misslyckas och glädjen i att vinna ny kunskap.
Här hittar du information om en del av projekten som vi arbetar med för tillfället.
#framtid
Projektet fokuserar på målgruppen UVAS och samarbetar med grundskolan, gymnasieskolan och det kommunala aktivitetsansvaret (KAA) i Örebro kommun samt ett flertal andra samarbetsaktörer. Målet är att fler UVAS, eller de som riskerar bli UVAS, ska fullfölja sin skolgång eller gå vidare till arbete eller andra studier.
Projekt #framtid delfinansieras av Europeiska socialfonden och pågår 31/3 2023 - 30/3 2026.
För att nå målet måste det ske en bättre samordning av samhällets insatser riktat till denna målgrupp och fler aktörer måste involveras och mobiliseras runt målgruppen. Det är främst civilsamhället, men också arbetsgivare är en viktig aktör. Projektet ägs av Stiftelsen Activa som också projektleder arbetet. Projektet jobbar med de evidensbaserade metoderna Supported Employment, Supported Education och Individual Placement and Support (IPS). Deltagarna i projektet ska själva styra över sin planering och ges stöd i att ta sig mot sitt eget uppsatta mål. Deltagarna erbjuds också arbetsmarknadskunskap. Under projekttiden ska deltagarna ha möjlighet att påverka innehåll och insatser. Under tiden i projektet kommer också insatser som de samverkande aktörerna erbjuder att nyttjas i kombination med Supported Employment-stöd. De insatser som finns redan i dag ska projektet också undersöka och försöka komma fram till vilken effekt och nytta de har. Underlaget ska sedan kunna användas för att göra förändringar i verksamheterna. Projektet ska utvärderas av Stiftelsen Activa och ett kompletterande utvärderingsstöd kan komma att upphandlas.
När projektet tar slut ska en implementering ske och en koordineringsfunktion inrättas för att säkerställa en väg in och att koordinering av insatser och stöd sker och underlättar samarbete och samspel med aktörer i bland annat civilsamhället. Alla ska veta vart man vänder sig och man ska kunna känna tillit och tilltro till verksamhetens sätt att arbeta. Projektet kommer arbeta med utbyten och spridning av resultat.
När projektet är slut ska: flera av projektdeltagarna kunnat gå vidare till arbete, studier eller närmat sig arbetsmarknaden. Skolavhopp har kunnat undvikas. Fler elever från grundskolan har ett fullständigt betyg och är behöriga att söka till gymnasiet. Det finns ett nätverk av civilsamhällesaktörer som arbetar med uppsökande verksamhet bland UVAS och som har en formaliserad samverkan och en finansiering av det offentliga. En koordineringsfunktion är inrättad som har ett nära samarbete med civilsamhället, det offentliga och andra aktörer som möter målgruppen. Målgruppen själv har fått komma till tals om vad som är viktigt stöd för dem och stöd kommer att utformas utifrån de kunskaper projektet tillsammans med målgruppen skaffat sig.
Samarbetspartners i projektet är: Olaus Petri-skolan, Virginska gymnasiet, Ung Arena, Försörjningsstöd, Fontänhuset och Örebro Folkhögskola.
Det finns också ett antal intressenter kopplade till projektet: Finsam, Öbo, Västerporten, Region Örebro län och Bryggan.
Frågor? Kontaktperson hos Activa för detta projekt är
Emelie Andersson,
070-754 96 20,
emelie.andersson@s-activa.se
#vi behövs
Med vårt nya ESF-projekt vill vi hitta möjligheter och lösningar för unga människor med intellektuell funktionsnedsättning som går på anpassad utbildning att nå arbete och utbildning. Projektet kommer också att ge stöd till arbetsgivare så att de ser möjligheter med att bredda sin framtida kompetensförsörjning.
De skolor i länet som i dag erbjuder anpassad utbildning har ett stort behov av att utveckla sitt arbete med både APL och övergång från skola till arbetsliv. Stödet till både arbetsgivare och elever behöver stärkas på APL-platserna så att skolorna kan lägga ut kurser till eleverna i den omfattningen som eleverna har rätt till. Det saknas en röd tråd mellan APL och en planering för fortsättning efter det att eleven avslutat skolan och skolans ansvar upphör. APL platserna leder alltför sällan till en anställning och därmed får eleven heller inte det stöd hen behöver för att kunna komma vidare ut i arbete. Alltför ofta blir en plats i daglig verksamhet alternativet.
Projektet vill kunna bidra till en minskad diskriminering av målgruppen, bidra till en mer inkluderande arbetsmarknad och bygga samarbeten som undanröjer hinder för såväl arbetssökande som arbetsgivare. Enligt den senaste statistiken från Statistiska Centralbyrån (SCB, 2023) beräknas 10 procent av befolkningen mellan 16–64 år ha en funktionsnedsättning och 71 procent av målgruppen bedömer att deras arbetsförmåga är delvis eller mycket nedsatt.
Resultatet blir en stor kostnad för både individerna och samhället. Det omdebatterade begreppet “nedsatt arbetsförmåga" används ofta för att beskriva de arbetssökandes kapacitet. Det leder i sig till ett negativt fokus, som inte gagnar den arbetssökande. Fokus borde ligga på att beskriva de arbetssökandes förmågor och kompetenser. Förutom förlorade skatteintäkter och kostnader inom sjukförsäkringen ser vi ett tydligt resursslöseri och tapp på kompetens när många människor med funktionsnedsättning står utanför arbetsmarknaden, samtidigt som det råder tydlig brist på arbetskraft.
Som arbetsmetod för att nå projektets mål kommer vi att använda av oss SE, Supported Employment. Projektet som finansieras av medel från Europeiska socialfonden pågår mellan mars 2024 och februari 2027. I projektet samarbetar Activa med:
- Karlskoga kommun
- Lindesbergs kommun
- Sydnärkes utbildningsförbund
- Västerporten Fastigheter i Örebro AB
- Örebro kommun
- Region Örebro län
Frågor? Kontaktperson hos Activa för detta projekt är
Anna Ekfeldt,
072-401 13 41,
anna.ekfeldt@s-activa.se
Achieving Accessibility - supporting learners with needs in a digital world
Actíva är med i Accessibility - supporting learners with needs in a digital world, ett partnerskapsprojekt med flera organisationer i andra länder. Projektägare är Kids&Co i Berlin och samarbetspartners, förutom Actíva, är Konrad-Zuse-Schule, Berlin, Tullängsgymnasiet och Virginska gymnasiet i Örebro, IFF och 2Epal Alexandroupolis, Grekland, samt från Cypern LC Youth. Projektet finansieras av Erasmus+ och pågår från maj 2022 till maj 2025.
Syftet med projektet är att gemensamt ta fram en projekthandbok och en lärarhandledning som ska bidra till att ungdomar med särskilda utbildningsbehov lättare integreras på arbetsmarknaden samt identifiera hur den ökande digitaliseringen kan påverka målgruppens tillgänglighet till arbete, studier och samhället i övrigt.
Frågor? Kontaktperson hos Activa för detta projekt är
Lars Rickardt,
070-754 96 22,
lars.rickardt@s-activa.se
Erasmus+ Ackreditering
Actíva är sedan 2021 godkänd som ackrediterad organisation inom Erasmus+ och kan därmed ansöka om såväl elevmobilitet som jobbskuggning för personal fram till 2027. Ett konsortium bestående av Actíva som projektägare och gymnasieskolor i länet samverkar för att möjliggöra mobilitet för eleverna. För närvarande ingår fem skolor i konsortiet:
- Anpassad gymnasieskola Örebro
- Virginska gymnasiet
- Möckelngymnasiet
- Alléskolan
- Lindeskolan
Gymnasieskolor i Örebro län kan ansluta sig till projektet och därmed ge elever möjlighet att åka på praktik i ett annat EU-land.
Målgrupp är gymnasieelever på yrkesutbildningar inom anpassad gymnasieskola eller introduktionsprogram, där praktikveckor ingår. Även elever som slutat gymnasiet för max ett år sedan kan delta. Gemensamt för ungdomarna är att de har särskilda behov som gör att de behöver stöd för att ta steget till utlandsförlagd praktik.
I dagsläget samarbetar vi med organisationer i Slovenien, Litauen och Tyskland.
Upplägg
Elevgruppen, arbetskonsulenten och en representant från en av skolorna träffas fem heldagar i den förberedande fasen, reser sedan tillsammans till det land där eleverna ska praktisera under fyra veckor. Den mottagande organisationen har ansvaret för stöd och uppföljning, efter att de båda
handledarna åkt hem efter en vecka.
Efter hemkomst träffas eleverna fyra heldagar för att utvärdera, reflektera och skriva en rapport om sina nyvunna erfarenheter.
Mobilitet ger deltagaren stärkt självförtroende och erfarenheter som leder till ökad självständighet och ökad arbetsförmåga.
Frågor? Kontaktperson hos Activa för detta projekt är
Åsa Engström,
070-754 96 26,
asa.engstrom@s-activa.se
IPS-integrering i vårdteam
Det huvudproblem projektet vill lösa är att patienter med schizofreni/psykosproblematik har svårt att få tillträde till ett anpassat stöd till arbete eller studier, trots att ett arbete kan innebära förbättringar på flera sätt: bättre psykiskt mående, egenförsörjning som ger bättre ekonomi och ökad trygghet och troligen minskat behov av vårdinsatser. Vårdpersonal har i tidigare projekt via enkäter bekräftat att det saknas insatser för patienter med pågående psykiatriska vårdinsatser. Arbetslivsrehabiliterande insatser integreras inte i den psykiatriska behandlingen. De forskningsresultat som finns kring hur arbetslivsinriktade insatser inom psykiatrin fungerar tillämpas i väldigt liten utsträckning. Ett sektoriserat samhälle med dålig samverkan myndigheter emellan motverkar användningen av metoden IPS, Individual Placement and Support. Den enskilde medborgaren står inte i centrum, utan det är snarare organisationernas särintressen och budgetar som är i fokus. Genom projektet vill vi kunna påvisa att IPS-metoden är en väl fungerande insats för målgruppen, genom att integrera IPS i ett vårdteam.
Projektets huvudaktörer, förutom Activa, är Psykosvårdens öppenvård och Fontänhuset. Därtill kommer en forskare och en doktorand från Örebro universitet att kopplas till projektet som ska genomföra en vetenskaplig studie om den integrering av IPS-metoden i ett psykiatriskt vårdteam som ska ske från projektstart. Studiens resultat kan utgöra ett beslutsunderlag för bredare satsningar på att tillgängliggöra IPS och på sikt underlätta en implementering inom psykiatrin. Sjuttio patienter inom Psykosvården kommer under projekttiden att få stöd genom IPS-metoden med målet att de ska nå arbete eller studier samt uppleva ett bättre psykiskt mående.
Resultaten kommer att kunna användas för spridning på såväl lokal, regional och nationell nivå och kan förhoppningsvis leda till att bredda tillämpningen av IPS och visa att insatsen är både kostnadseffektiv för samhället och leder till en snabbare och mer positiv utveckling för personer med psykisk ohälsa, jämfört med att inte ta del av IPS-insatsen. På regional och nationell nivå kommer resultaten att spridas till politiker, till andra IPS-verksamheter, till RISE och Sveriges kommuner och regioner.
Projektet pågår 1/3 2023 till 28/2 2026 och medfinansieras av Europeiska socialfonden.
Frågor? Kontaktperson hos Activa för detta projekt är
Mats Wickholm,
070-754 96 16,
mats.wickholm@s-activa.se
KIAS 2.0
KIAS 2.0 är ett projekt med målgruppen ukrainska kvinnor som omfattas av EU:s massflyktsdirektiv.
Syftet med projektet är att målgruppen ska lära sig svenska, närma sig arbetsmarknaden och erbjudas individuellt anpassat stöd för att integreras i det svenska samhället.
Projektet samarbetar med Vuxenutbildning där arbetsplatsförlagd utbildning för målgruppen kommer att genomföras.
Projektet erbjuder praktik, Sverigekunskap, undervisning i svenska och olika aktiviteter i syfte att träna på det svenska språket. Ett stort fokus är att ge stöd och skapa ett tryggt socialt sammanhang innehållande olika aktiviteter där deltagarna har en aktiv medverkan i planering av projektets innehåll och genomförande.
Projektet medfinansieras av Europeiska unionen och pågår under perioden 1:a oktober 2023 till 31:a december 2024.
Frågor? Kontaktperson hos Activa för detta projekt är
Jessica Molin,
070-754 96 10,
jessica.molin@s-activa.se
Supported Self-Employment - företagande för alla
Activa har beviljats medel från Europeiska socialfonden, inom utlysningen innovativ arbetsmarknadsetablering, till ett nytt projekt, Supported Self-Employment - företagande för alla. Det övergripande projektmålet är att metoden Supported Self-Employment ska testas och utvärderas tillsammans med deltagare i projektet för att öka möjligheten för personer som står utanför arbetsmarknaden, till exempel på grund av funktionsnedsättning, att kunna driva eget företag.
Det stöd som ges till arbetssökande personer med svårigheter att ta sig in på arbetsmarknaden innehåller sällan eller aldrig en fråga om möjligheten att driva eget företag. Samhället ger visserligen stöd på olika sätt till den som vill starta eget företag, men det bygger också till stor del på att det ges initialt, att du väldigt snabbt ska kunna klara allt själv utan stöd och att du har kunskaper om lagar, regler, ekonomi och annat som omger ett eget företagande. Detta förhållningssätt utestänger många människor från att våga och vilja starta eget företag. Långsiktiga stödstrukturer saknas till stor del. Under projekttiden kommer projektmedarbetarna att lära sig metoden, genom att bland annat lära av andra, testa den i svenska förhållanden och i samspel med deltagare i projektet, ta fram manualer och praktiskt stöd för hur metoden ska användas och sedan sprida detta.
En viktig drivkraft för att starta eget företag för många som har nedsatt arbetsförmåga är att få kontroll över sin tid och sina arbetsvillkor. Projektet ska kunna bidra till nya och förändrade arbetssätt som ger fler möjligheten till egen försörjning genom eget företagande. Spridning av projektets resultat och arbetsmetoden ska ske genom befintliga nationella nätverk, där metoden och manualer kan spridas och läras ut.
Actíva är projektägare och samverkanspart STARTcentrum i Örebro. Deltagande organisationer i projektet är också Region Örebro län och Örebro kommun. Projektet pågår 1/12 2023-30/11 2025.
Frågor? Kontaktperson hos Activa för detta projekt är
Åsa Engström,
070-754 96 26,
asa.engstrom@s-activa.se